Przejdź do głównej zawartości

Rozsądna i umiarkowana większość


"Większość z nas jest rozsądna i umiarkowana, ale dajemy się zakrzyczeć radykałom" - taką tezę postawiła Anna Wittenberg z naTemat.pl. Na dowód przytacza fragmenty rozmowy (swojej?) z socjologiem PAN prof. Krzysztofem Wielickim. Co z niej wynika? Że radykałami są Palikot, Środa i osoby protestujące przeciw koncertowi Madonny. Że choć mniejszości mają prawo domagać się równych praw, to zbyt agresywne przedstawianie jakichś wartości może rodzić brak szacunku i budzić sprzeciw. Że trzeba zachować równowagę, bo inaczej powstaje konflikt społeczny, w prostej linii prowadzący do fundamentalizmu. Oraz że tej sytuacji (uwidacznianiu radykałów) winni są między innymi politycy i media. Te drugie, bo lubią przeciwstawiać skrajnie różne postawy (przy okazji - polecam zerknięcie na ilustrację do tekstu). Ci pierwsi, bo ponoć dożyliśmy czasów, w których odwoływanie się przez polityków do większości jest uznawane za ryzykowne politycznie i lepiej odwoływać się do fundamentalistów (z obu stron barykady). Ja bym do tego dodała, że odwoływanie się do większości można również uznać za ryzykowne socjologicznie.

Rozsądek i umiarkowanie to cudownie względne pojęcia. Za rozsądną i umiarkowaną uważa się pisząca te słowa, choć nie wie, czy to dobrze, a za to wie, że nie tylko w oczach przyszłej laureatki Tęczowego Lauru Mamuchy (patrz komentarze), ale i pewnie sporej części z owej profesorskiej większości, jak nie samego profesora, zalicza się do krzykliwych radykałek. Dla mnie dla odmiany radykalna jest i Mamucha, i jej frondowi koledzy, i te wszystkie jakże umiarkowane osoby, które lubią używać słów i wyrażeń takich jak "kompromis" czy "aż społeczeństwo dojrzeje". Bo za każdym takim "kompromisem" i  "aż społeczeństwo dojrzeje" kryje się ileś tam ludzkich tragedii, które mają to do siebie, że nie czekają na cokolwiek. Co zabawne, również państwo z bardzo prawej strony widzą radykałów w specjalistach od "kompromisów". Wszak Tusk to dla Mamuchy i spółki lewak, aborcjonista, zwolennik małżeństw homoseksualnych (czymkolwiek są) i oczywiście ateusz jak się patrzy.

Dalej: podobnie jest z "agresywnym" czy "konfliktogennym" przedstawianiem wartości. Dla iluś tam osób agresywne są wszak nie tylko parady równości czy zwykłe marsze, na których nawet drag queen ze złamanym obcasem nie uświadczysz, ale wszelkie demonstracje, niezależnie od ich politycznych czy społecznych implikacji. No chyba że akurat, zupełnym przypadkiem, dotyczą czegoś dla nich ważnego, wtedy są co najwyżej wyrazem słusznego gniewu czy nawet protestem przeciw radykałom. Podobnie jest z obecnością w przestrzeni publicznej wszelkich billboardów z przesłaniem - jak, ostatnio, ateistycznych plakatów z hasłem "Nie zabijam. Nie kradnę. Nie wierzę", które jeszcze przed pojawieniem się na ulicach budzą emocję z racji tego, że ponoć propagują (tak!) coś niewłaściwego.

W jednym profesor Wielicki ma moim zdaniem rację - o tym, jak postrzegana jest dana grupa, decydują najbardziej widoczne jednostki. Tyle że nie oznacza to, że w rzeczywistości większość osób z tej czy innej zbiorowości nie ma równie "radykalnych" poglądów, choć może ciut innych niż ich reprezentanci czy reprezentantki. Równie dobrze może nie mieć czasu, chęci, odwagi, środków czy możliwości przebicia się z nimi. Przykład - moja osobista mama (rozsądna i umiarkowana, a jakże), której też nie podobała się data koncertu Madonny (jeden z profesorskich wyznaczników radykalizmu), tyle że nie pojawiła się z tej okazji na żadnym proteście czy w telewizji.

Mam wrażenie, że i autorka tekstu, i jej (?) rozmówca mylą rozsądek i umiarkowanie z brakiem widoczności czy pozorną akceptacją status quo. A krytykując media za wzmacnianie radykalizmów, nie dostrzegają, że sami dokonują bardzo podobnego zabiegu. Nie ma specjalnej różnicy między popularnymi telewizyjnymi przedstawieniami parad równości jako konfliktu między dwiema grupami o skrajnych poglądach a budowaniem swojej wizji społeczeństwa jako sumy rozsądnej i umiarkowanej (i w związku z tym pomijanej i lekceważonej) większości i iluś tam krzykliwych radykalizmów. I to, i to antagonizuje, zamiast budować przestrzeń, w której równie ważne, pożądane i dowartościowane mogą czuć się wszystkie grupy i jednostki. Co jest, rzecz jasna, średnio możliwe, ale jak dla mnie o niebo bardziej rozsądne i umiarkowane niż wygrywanie hipotetycznych jednych przeciw hipotetycznym drugim.

Fot. State Library and Archives of Florida

Komentarze

  1. Radykalne centrum - to największa zaraza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, ale to my zawsze mamy wybór i przyjmujemy to co sobie ktoś tam powiedział, lub nie przyjmujemy wyrabiając swoje własne zdanie. Trochę życzeniowa jest ta druga możliwość, bo niestety większość woli, aby za nich myślano :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzisiaj w programie o operacjach plastycznych wyoutowala sie nowa rodzina(?). Kobieta mowila ze rozstała sie z mężem (spsowal przemoc) a potem związała sie z kobieta i wychowywuja razem jej córkę ktora mowi na nie mame A i mame B i nie kryły sie z tym w ogole~

    OdpowiedzUsuń
  4. dramat tego kraju polega na tym, że jeśli nawet jest jakaś rozsądna i umiarkowana siła społeczna( nawet nie marzę o większości ) to nie ma ona żadnej politycznej reprezentacji..de facto- politycznie nie istnieje,
    na placu boju pozostają pisowscy talibowie, palikotowi khmerzy, popaprana mafia, niedorżnięte czerwone wieprze, jakaś jednostka straży pożarnej pod wodzą naczelnego strażaka kraju..i coś tam jeszcze niewarte 5 %głosów..taka prawda
    dopóki nie powstanie porządna świecka partia centrowa a o to chodzi żeby nie powstała ..to tu g..no będzie a nie demokracja i postęp :)
    Palikot to tez oszołom nie lepszy niż Jaruś z episkopatem,kempą,frondą i egzorcystami leczącymi homoseksualizm :

    to pisałam ja -Jakakolwiek anonimowo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a cenzura jak za starych dobrych lat w peerelu:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie cenzura, tylko ochrona przed spamem (strasznie dużo tego tatałajstwa się tu lęgnie - viagry, przedłużanie penisa i takie tam), w związku z czym komentarze do tekstów starszych niż 14 dni są moderowane.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

"Bezdomna" Katarzyny Michalak, czyli jak nie pisać o problemach społecznych

Złych, powielających wyjątkowo szkodliwe stereotypy książek jest wiele. Rzadko jednak matronują im instytucje kojarzone raczej z walką z uprzedzeniami niż z ich wspieraniem. Zaszczyt ten spotkał niestety „Bezdomną” Katarzyny Michalak. Dlaczego książka ta nie powinna być wspierana przez organizacje kobiece czy, szerzej, walczące z wykluczeniami? O komentarz poprosiłam Elwen, twórczynię bloga poświęconego zaburzeniu afektywnemu-dwubiegunowemu.

Fundacja Centrum Praw Kobiet wraz z Kongresem Kobiet objęły ostatnio patronatem (czy, jak chce tego CPK, matronatem) książkę pani Katarzyny Michalak o wdzięcznym tytule „Bezdomna”. Książka, zgodnie z zapewnieniami autorki i wydawnictwa, należeć ma do nurtu zaangażowanej literatury kobiecej, poruszającej trudne problemy kobiet wykluczonych poza nawias społeczeństwa. Brzmi zupełnie w porządku, prawda?

Problem zaczyna się w chwili, gdy skuszeni poważnymi rekomendacjami sięgniemy po tę pozycję. Książka opisuje historię Kingi Król, bezdomnej kobiety z …

Maria Konopnicka była lesbijką

Tytuł jest oczywiście nadużyciem. Nie wiadomo, czy Maria Konopnicka była lesbijką, czy osobą biseksualną, czy jeszcze kimś innym. Nie wiadomo, jak myślała o sobie ani tym bardziej, jak by się określiła i jak potoczyłoby się jej życie, gdyby urodziła się nie sto siedemdziesiąt, ale na przykład trzydzieści lat temu. Wiadomo za to, że przez ostatnie dwadzieścia lat życia mieszkała i podróżowała z noszącą się po męsku miłośniczką polowań, malarką i działaczką na rzecz praw kobiet Manią Dulębianką, którą nazywała czasami "Pietrkiem z powycieranymi łokciami". Wiadomo, że z chwilą, gdy się poznały, poetka gładko przeszła w listach do dzieci z formy "ja" na "my" (mamy, myślimy, wyjeżdżamy), że były praktycznie nierozłączne, że miały różne nieprzyjemności z powodu krążących pogłosek o ich związku, że Dulębianka zrezygnowała dla Konopnickiej z kariery malarskiej i że zostały pochowane w tym samym grobowcu. Wiadomo też, że "niewiasta mocno kochliwa", jak …

Gołe dupy Renaty Przemyk

Renata Przemyk dała głos, a ja zawyłam z bezsilnej złości i, co tu ukrywać, przykrości. Szansonistka, której gros fanów stanowią lesbijki (i geje też), piosenkarka, która przez wiele lat była w związku ze swoją tekściarką, poetką Anną Saraniecką (oczywiście związku przyjacielskim), osoba, która jednym zdaniem mogła zrobić wiele dobrego zarówno dla siebie, swojej kariery, jak i dla osób LGBTQetc., postanowiła się wypowiedzieć.

I jak zazwyczaj na wywiady z Renią spuszczałam litościwie (no, może oprócz tego tekstu tu) zasłonę milczenia, tak tego wywiadu bez komentarza zostawić nie sposób.

Już na wstępie jest ostro:
Przecież chrześcijanie byli zawsze pokojowo nastawionymi ludźmi.  Chrześcijanie, zawsze, pokojowo. No fakt, bo sypialnianie nie za bardzo. Najczęściej raz do roku, i to w celu mienia dziatek. Poza tym artystka przespała lekcje historii, na których mówiono o wyprawach krzyżowych, chrystianizacji ogniem i mieczem, inkwizycji i takich tam różnych. Siadaj, Renata, pała.
Wszystkie…