wtorek, 10 lipca 2012

Projekty idą pod obrady Sejmu

Walka o to, by, mimo negatywnego zaopiniowania projektów ustaw o związkach partnerskich przez komisję ustawodawczą, marszałkini Kopacz skierowała je pod obrady Sejmu, zakończyła się zwycięstwem. Projektom ustaw nadano dziś numery druków sejmowych. To oznacza, że będzie przynajmniej jedno czytanie.

Co robiliśmy? W sobotę pikietowaliśmy na Placu Zamkowym. Od poniedziałku jesteśmy z naszym różowym banerem pod Sejmem:

Będziemy tam do końca tygodnia. Dziś w doborowym gronie KPH plus MNW plus osoby niezrzeszone, w tym absolutnie fantastyczny siedemnastolatek z Otwocka o pięknym imieniu Patryk, byliśmy też w Sejmie. Zorganizowaliśmy krótką konferencję prasową na temat naszych działań i złożyliśmy w biurze Ewy Kopacz apele MNW i KPH o dalsze prace nad ustawą, podpisane przez ponad 7 tysięcy osób, i petycję podpisaną przez organizacje pozarządowe.

Była też akcja wysyłania maili do marszałkini, trwa odwiedzanie posłów i posłanek w ich biurach. Sporo osób, niezależnie od bardziej zorganizowanych akcji, prywatnie pisało i dzwoniło do posłów i posłanek. Trudno mówić o jakimś wielkim pospolitym ruszeniu (w każdym razie poza fejsem), ale fakt faktem, że w ostatnich dniach lekcję widoczności udało się nam chyba odrobić na piątkę, bo media (od Polskiego Radia, przez TVN, TVP, Polsat i "Wyborczą", po... Frondę) dopisywały, a marszałkini co rusz a to się tłumaczyła, a to narzekała na niepotrzebne protesty.

Co ciekawe, oprócz skierowania projektów ustaw złożonych przez SLD i RP do dalszych obrad, Ewa Kopacz zapowiedziała również, że projekt PO, przygotowany przez Artura Dunina, trafi do laski marszałkowskiej tuż po wakacjach.

Cieszymy się z tego małego zwycięstwa, ale też nie spoczywamy na laurach. Wykorzystamy energię, która się narodziła w ostatnich dniach, i zdobyte doświadczenia, do dalszych działań. Już teraz tworzy się wielka koalicja na rzecz związków, do której zaprosiliśmy organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, grupy nieformalne i osoby prywatne z całej Polski (nie tylko działające na rzecz LGBTQetcetera), i powstają kolejne akcje informacyjne i lobbingowe. I tak aż do przyjęcia któregoś ze złożonych (lub kolejnych) projektów ustaw o związkach partnerskich. A właściwie dłużej, bo przecież następny krok to małżeństwa.

28 komentarze :

Skoro efekt końcowy to małżeństwa nie ma co się rozrabiać na drobne ;)
Oni to wiedzą.

To się włącz w działania i lobbuj. Serio to piszę:)

Osobiście sam jestem zainteresowany cała sytuacją ale :
'A właściwie dłużej, bo przecież następny krok to małżeństwa.'
na to nie mamy co liczyć ;) i może lepiej będzie po prostu zakończyć na ZWIĄZKACH, a nie potem toczyć bezsensowną batalię oraz stracić wiele w oczach 'katolików', konserwatystów i innych tym podobnych.
[sarkazm mode on]
Może zaznaczmy im na wstępie, że chcemy Małżeństw, Adopcji, Praw spadkowych i majątkowych etc. Zażądajmy wszystkiego, a oni niech potulnie oddadzą władzę i to co należy nam się ze względu na prawa naturalne.
[sarkazm mode off]

Dla wszystkich par hetero walczących o związki partnerskie małżeństwa nie są kolejnym krokiem, bo my właśnie od małżeństw uciekamy!

Asiu, bo Wy je macie. Warto pomyśleć też o tych, którzy i które ich nie mają:)

dobrze jest, że w Polsce zaczyna się coś dziać w tym kierunku. Czym różni się gej czy lezbijka ad hetero? to takze ludzie którzy chcą normalnego życia ze swymi partnerami! BRAVO I DO PRZODU ! A.

Świetna relacja Dziewczyny! :) Tylko ostatnie zdanie mocno niepotrzebne i może rodzić agresję. Ale zwycięstwo super! :)))

Ostatnie zdanie jest sednem :)

Co do włączenia się nie mam możliwości poważnie.
Mój półtoraroczniak by tego nie przetrwał :p (to tak jedna z przyczyn technicznych)

Tak sobie myślę, że, niestety, nim dojdzie do sedna, to Twój półtoroczniak nieźle podrośnie. Choć mam nadzieję, że będzie jeszcze w podstawówce:)

A co w tej sprawie robi Palikot i spółka?
Głosowałam na nich głównie ze względu na tę kwestię.
Czy słychać jakieś głosy z tego środowiska?
Ja niestety nic nie słyszałam.

ak

Ewo, mam nadzieję, że będzie właśnie szedł do zerówki albo jak to teraz już jest - pierwszej klasy ;)
Grunt, żeby sedno nastąpiło. :)

Półtoraroczniak na szczęście już teraz wykazuje się bardzo dużą inteligencją i choć woli jeszcze swój skrzaci język i nie kwapi się by zacząć być rozmownym w języku ludzkim to są spore szanse, że zrozumie i uda się go nam wychować z wielką pewnością siebie, gdzie każdy co ktoś powie na jego mamusie dostanie ciętą ripostę albo w nos... ;)
Uparciuch z niego.

Pozdrawiam optymistycznie :)

@Ewa
Czy przewidujecie złożenie jakichś autopoprawek?

Ja nie przewiduję, nie znam się na tym. To chyba rola posłów i posłanek, prawda?

Czyli posła Biedronia. Nie wiem, czy przewiduje.

@Ewa
Poseł Biedroń jest przedstawicielem wnioskodawców.

@Ewa
To, raczej, Ty powinnaś wiedzieć. Jeden poseł nie może być wnioskodawcą projektu ustawy.

Nie znam się na sejmowym nazewnictwie. Projekty zostały podpisane przez posłów i posłanki SLD i RP. Czy to czyni je wnioskodawcami? Nie była to inicjatywa obywatelska, więc pewnie tak.

Zrobię to co robi la petite... czyli ctr c ctrl v:
"Aby proces legislacyjny mógł się rozpocząć, konieczne jest wniesienie projektu ustawy do Sejmu. Mogą to uczynić tylko określone podmioty, którym przysługuje prawo inicjatywy ustawodawczej:

o posłowie (poselskie projekty mogą wnosić komisje sejmowe lub grupa co najmniej 15 posłów)
o Senat (konieczna jest uchwała całej izby)
o Prezydent
o Rada Ministrów, czyli rząd"

W ty wypadku mamy przypadek pierwszy, dlatego uprzejmie proszę osoby zainteresowane o pisanie do posłów SLD i RP. Adresy mejlowe na stronie sejmu.

@Rude de Wredne
Oprócz umiejętności posługiwania się klawiszami "ctrl+c" i "ctrl+v" dobrze jest także wiedzieć, co się wkleja. I, tym się różnimy.
To, co wkleiłaś nie jest wyczerpująca odpowiedzią. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje także grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Mówi o tym Art.32, pkt.1 i 2, Regulaminu Sejmu.

No ale to nie jest właściwa odpowiedź w tym przypadku. Tak że: pisz do posłów i posłanek RP i SLD.

La: swoim komentarzem właśnie udowodniłaś dobitnie, że czepiasz się dla samego czepiania. Naprawdę nie masz ciekawszych zajęć? Nie wiem może scrabble skoro tak lubisz słowa?
A nie wkleiłam inicjatywy obywatelskiej, bo to nie ta bajka.

@Rude de Wredne
Możesz tak sądzić, Twoje prawo. Zapytałam o autopoprawki nie z powodu braku innych zajęć, tylko z tego samego powodu, dla którego, od listopada włączyłam się do dyskusji. Mimo iż sama nie jestem zainteresowana przedmiotem ustawy, to chętnie doczekałabym zmian w prawie w powyższej kwestii. Obecna sytuacja, może, choć oczywiście nie musi, doprowadzić do tego, że kolejny projekt będzie mógł być wniesiony dopiero w następnej kadencji Sejmu. Szansa na to, ze PRS (bo możliwość pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym jest, właściwie, żadna) zarekomenduje Izbie przyjęcie projektu do dalszego procedowania jest, IMHO, minimalna.
Poczytajcie opinie, które zamieścił poseł Biedroń (i, znów, szkoda, że nie w całości), zobaczcie skład komisji. Oznacza to, że w tej kadencji nie ma sznas na powtórkę. Może warto by było się zastanowić czy nie należałoby wycofać projektu, zanim zostanie udupiony totalnie, przepracować go (polecam uwagi KNP PAN, która jest chętna najwyraźniej, do zajęcia się tematem) i dopracowany projekt złożyć jeszcze w tej kadencji? Jeśli projekt padnie, to trzy lata "w plecy". Złożenie dobrego projektu na, mniej więcej, rok przed wyborami ma większe szanse, można pokazać posłom, że gra jest warta świeczki bo, to nie kilka czy kilkanaście tysięcy a, jeśli wliczyć pary hetero-, już żyjące w związkach, może i półtora czy dwa miliony głosów. Politycy "myślą" słupkami, tym mocniej, im bliżej do wyborów aczkolwiek, co pokazały losy poprzedniego projektu, wnoszenie go tuż przed wyborami, jest terminem zbyt późnym.
Nie mam najmniejszego zamiaru dezawuować waszej pracy i wysiłku, także i tego z ostatnich dni ale, chciałabym się, naprawdę strasznie pomylić, może się okazać, że poddanie projektów pod pierwsze czytanie to niedźwiedzia przysługa.

La: Czytałaś projekty? Jeśli tak to użyj swojej niezwykłej zdolności i wklej tutaj fragmenty ustawy, które są niedopracowane. A może swoje uwagi, zamiast w komentarzach na trzyczęściowym, wyślij do wnioskodawcy?
Może znasz się lepiej na pisaniu ustaw niż nasi prawnicy, kto wie

Lepiej do wnioskodawcy. Krótsza droga i właściwy odbiorca. Ja się naprawdę na tym nie znam i na kawki z posłami i posłankami nie chadzam.

Wnioskodawcy projektów to Ruch Palikota i Sojusz Lewicy Demokratycznej. Każdy ma co najmniej 15 swoich posłów. Przedstawicielem RP jest Biedroń, a SLD Kalisz (?). Dobrze napisałam z głowy? ;)

Mater Rose!! Jeszcze nie ma zwłok, a już awanturka! Cciiiii:)

Prześlij komentarz